Møbler
Glasvarer & borddækning
Log ind
Orrefors kan prale af et af Sveriges ældste mærker. Lige siden virksomheden blev grundlagt i 1898 i hjertet af Glasriget, har Orrefors fremstillet glas i Smålands skove. Læs mere
Orrefors er forbundet verden over med unik glaskunst af højeste kvalitet og ægte håndværk.
Orrefors er dybt forankret i en svensk designtradition inden for kunstglas, brugsglas og finere bordserviceglas. Det, der kendetegner glas fra Orrefors, er et tidløst og elegant design. Du kan have glas fra Orrefors i lang tid, for med det klassiske design vil dine glas og andre genstande fra Orrefors passe ind hos dig, selvom du ønsker at ændre din stil. Orrefors kan gå i arv gennem generationer og føles altid relevante. Læs mere
Hvert år præsenterer Orrefors, sammen med sine dygtige designere, en ny glaskollektion til både efterår og forår. Glas og form er altid i fokus hos Orrefors.
Nogle af kundernes favoritter er More-, Carat-, Intermezzo-, Street- og City-serierne.
I vores brede sortiment finder du både Orrefors-klassikere og nye serier skabt af nutidens bedste glaskunstnere. Orrefors har alt, hvad du behøver til hverdag og fester.
Orrefors
Orrefors' sortiment omfatter alle typer service såsom vinglas, ølglas, champagneglas, dessertvinglas, vandglas, whiskyglas, snapsglas og mange flere. Du finder også skåle, lysestager, vaser, karafler og tallerkener.
Restaurantejere fremhæver ofte More- glasserien som en stor favorit. More, designet af Erika Lagerbielke, er en af Orrefors' bestsellere, også til private. Det er statelige, stilfulde glas, der stadig ikke gør mere væsen af sig end den drink, der skal nydes. More kan vaskes i opvaskemaskinen og er af holdbart glas. Alt dette gør det mere populært på restauranter, hvor glas håndteres, bruges og vaskes flere gange om aftenen.
Og Mores gode egenskaber er vel også meget velegnede til hjemmet, ikke sandt? Du kan dække et luksuriøst bord med smukke krystalglas på en stander, og alligevel kan du slappe af og vaske dem i opvaskemaskinen og håndtere glassene i hverdagen.
Det ekstra praktiske er, at More-vinglassene er velegnede til alle typer vin, rødvin, hvidvin og rosévin. Til champagne findes der både den attraktive champagneskål og et mere aflangt champagneglas med en skål, der fremhæver alle aromaerne i den mousserende vin. Brusepunktet i bunden producerer en strøm af bobler, der stiger opad i en glitrende søjleform.
Carat er en af Orrefors' mest populære serier. Designer Lena Bergström har ladet sig inspirere af traditionelt slebet glas og skabt glas, der er blevet skåret i mange uregelmæssige facetter. Resultatet er, at lyset virkelig udnyttes og reflekteres funklende fra alle vinkler. Carat føles ung og moderne, mens effekten drager fordel af den traditionelle måde at slibe krystal på.
Carat omfatter vinglas, champagneglas og coupéglas samt vaser, skåle, lysestager, stager og propper.
Den prisvindende serie Intermezzo blev skabt i 1985 af Erika Lagerbielke og er blevet en klassiker, elsket af mange. Glassene er mundblæste og designet med storslået elegance. Med den karakteristiske blå farvedråbe i glassets bund er Intermezzo intet mindre end et stilikon i vores tid. Erika Lagerbielke har sagt: "Glasset skal fremhæve drinken, have en god balance og være en fryd for øjet." Alt dette opnår hun til perfektion i serien Intermezzo.
I Street bar-serien har designer Jan Johansson hentet inspiration fra Manhattan og det symmetriske gitter, der skabes af distriktets gader. Ruderne afspejles i glassets præcise slibning. Glasset i Street er mundblæst krystal. Street inkluderer Old Fashion-glas i forskellige størrelser, highballglas, cognacglas, martiniglas samt en karaffel og isspand. Karaflen og isspanden har natsorte detaljer. Street er en af Orrefors' bestsellere.
City er den anden i Orrefors' populære barserie. Klare krystalglas har fået en slibning inspireret af naturen og hvordan tørre siv kan ligge på ubetrådt sne. Dette er blevet omsat til skårne kanter, der ligger på tværs og skaber dekorative refleksioner i de tæt lige glas. Det føles godt at holde et City-glas. Serien er komplet til baren med highballglas, whiskyglas, Double Old Fashion-glas, shotglas, mixerglas og karafler. City inkluderer også lækre whiskysten, der effektivt køler whiskyen, og en stiliseret bordskåner.
Orrefors - Et glasrige er ved at opstå
Allerede i det 18. århundrede blev frøene sået, der i det 20. århundrede ville gøre Småland til et af verdens førende glasimperier. Tidlige innovationer inden for glasfremstilling kunne anvendes gennem internationale kontakter og politiske bevægelser. Uden dette samarbejde ville Orrefors ikke have været i stand til at hævde sig i den grad, at de har overlevet den dag i dag. Dagens "svenske" glas er resultatet af et fængslende samarbejde mellem eksperter fra hele verden.
Glas spreder sig til Europa
Kendskabet til glasfremstilling spredte sig først fra Konstantinopel, Italien og Spanien. Det blev tidligt opdaget, at sandet fra Po-floden i Italien var egnet til glasfremstilling, og snart blev Venedig kendt som Europas glashovedstad. Det var herfra, at viden spredte sig til Sverige, som nu var i fuld gang med at bygge kirker og derfor havde et enormt behov for kunstglas. Den store efterspørgsel tiltrak mange glasproducenter til vores aflange land.
1500-tallet, kongens glas
Gustav Vasa tilskrives normalt at være ansvarlig for at have startet glasrevolutionen i Sverige. Han siges at have beordret, at alle trækar skulle udskiftes med drikkeglas på Tre Kronor Slot i Stockholm. Gustav Vasa var også den, der forsynede alle svenske slotte med vinduesglas. Han tiltrak også italienske glasmestre, som startede deres produktion i Stockholm for at sikre forsyninger. Småland blev senere Sveriges centrum for glasproduktion på grund af adgangen til store skove og vandveje. Dette muliggjorde storstilet glasproduktion, fordi der kræves enorme mængder energi til at fremstille glas.
1700- og 1800-tallet
Hurtigtvoksende nåleskove er det vedvarende brændstof, der var forudsætningen for, at Sverige kunne blive en pioner inden for udviklingen af glasteknologi og -fremstilling. Den tidligste produktion i Orrefors fokuserede primært på anvendelser til marmelade, blæk og cologne.
De første kunstnere ankommer
I begyndelsen af 1910'erne tog glasproduktionen fart, og Albert Ahlin blev direktør for Orrefors Bruks AB. Hans opgave var at gøre glasværket rentabelt, og de var nødt til at finde en niche.
For at finde denne niche lykkedes det Albert at bruge personlige kontakter til at invitere kunstneren Simon Gate, uddannet på Konstfack og Det Kongelige Svenske Kunstakademi, til Orrefors for kunstnerisk rådgivning. I 1916 blev Simon Gate ansat som kunstnerisk leder og gjorde straks indtryk med sine detaljerede graveringsmønstre.
Et år senere, i 1917, blev Edward Hald, en tidligere elev af ingen ringere end maleren Henri Matisse, ansat. Resultatet af samarbejdet mellem Simon Gate og Edward Hald blev udstillet på blandt andet det svensk-franske kunstgalleri i Stockholm og det prestigefyldte Metropolitan Museum i New York. Kreationerne blev rost og blev besøgendes favoritter.
Krystalriget dannes
I begyndelsen af 1980'erne blev Krystalriget en enorm turistattraktion. Folk fra hele landet valfartede til byen for at opleve den nye kunstform med egne øjne, og glaspusterne blev en attraktion i sig selv på dette tidspunkt.
Men ét problem, der havde hjemsøgt virksomheden siden starten, forblev stadig: rentabiliteten. For at vende en nedadgående tendens blev det i 1990 besluttet at samle viden og danne glasværksgruppen Orrefors Kosta Boda AB. Gruppen var en fusion af syv glasværker.
Nye ejere og investorer begyndte en æra med forfinelse af sortimentet. Målgruppen for glaskunst gik fra primært kirke og stat, til nu at fokusere mere på privatpersoner, restauranter og virksomheder med høje krav til kvalitet.
Orrefors i dag
For Orrefors er den svenske glasindustri nu blevet koncentreret ét sted, Kosta Glasbruk. Cirka 150 medarbejdere arbejder dagligt med design, glaspusteri, maling, kantblæsning og syning. Orrefors har flyttet noget af produktionen til udlandet, herunder til Tyrkiet og Slovakiet, som har stolte traditioner, når det kommer til glasfremstilling. Idéer og teknikker diskuteres livligt på tværs af landegrænser, og tidligere konkurrenter er i dag blevet partnere.
Orrefors
Orrefors' sortiment omfatter alle typer service såsom vinglas, ølglas, champagneglas, dessertvinglas, vandglas, whiskyglas, snapsglas og mange flere. Du finder også skåle, lysestager, vaser, karafler og tallerkener.
Restaurantejere fremhæver ofte More- glasserien som en stor favorit. More, designet af Erika Lagerbielke, er en af Orrefors' bestsellere, også til private. Det er statelige, stilfulde glas, der stadig ikke gør mere væsen af sig end den drink, der skal nydes. More kan vaskes i opvaskemaskinen og er af holdbart glas. Alt dette gør det mere populært på restauranter, hvor glas håndteres, bruges og vaskes flere gange om aftenen.
Og Mores gode egenskaber er vel også meget velegnede til hjemmet, ikke sandt? Du kan dække et luksuriøst bord med smukke krystalglas på en stander, og alligevel kan du slappe af og vaske dem i opvaskemaskinen og håndtere glassene i hverdagen.
Det ekstra praktiske er, at More-vinglassene er velegnede til alle typer vin, rødvin, hvidvin og rosévin. Til champagne findes der både den attraktive champagneskål og et mere aflangt champagneglas med en skål, der fremhæver alle aromaerne i den mousserende vin. Brusepunktet i bunden producerer en strøm af bobler, der stiger opad i en glitrende søjleform.
Carat er en af Orrefors' mest populære serier. Designer Lena Bergström har ladet sig inspirere af traditionelt slebet glas og skabt glas, der er blevet skåret i mange uregelmæssige facetter. Resultatet er, at lyset virkelig udnyttes og reflekteres funklende fra alle vinkler. Carat føles ung og moderne, mens effekten drager fordel af den traditionelle måde at slibe krystal på.
Carat omfatter vinglas, champagneglas og coupéglas samt vaser, skåle, lysestager, stager og propper.
Den prisvindende serie Intermezzo blev skabt i 1985 af Erika Lagerbielke og er blevet en klassiker, elsket af mange. Glassene er mundblæste og designet med storslået elegance. Med den karakteristiske blå farvedråbe i glassets bund er Intermezzo intet mindre end et stilikon i vores tid. Erika Lagerbielke har sagt: "Glasset skal fremhæve drinken, have en god balance og være en fryd for øjet." Alt dette opnår hun til perfektion i serien Intermezzo.
I Street bar-serien har designer Jan Johansson hentet inspiration fra Manhattan og det symmetriske gitter, der skabes af distriktets gader. Ruderne afspejles i glassets præcise slibning. Glasset i Street er mundblæst krystal. Street inkluderer Old Fashion-glas i forskellige størrelser, highballglas, cognacglas, martiniglas samt en karaffel og isspand. Karaflen og isspanden har natsorte detaljer. Street er en af Orrefors' bestsellere.
City er den anden i Orrefors' populære barserie. Klare krystalglas har fået en slibning inspireret af naturen og hvordan tørre siv kan ligge på ubetrådt sne. Dette er blevet omsat til skårne kanter, der ligger på tværs og skaber dekorative refleksioner i de tæt lige glas. Det føles godt at holde et City-glas. Serien er komplet til baren med highballglas, whiskyglas, Double Old Fashion-glas, shotglas, mixerglas og karafler. City inkluderer også lækre whiskysten, der effektivt køler whiskyen, og en stiliseret bordskåner.
Orrefors - Et glasrige er ved at opstå
Allerede i det 18. århundrede blev frøene sået, der i det 20. århundrede ville gøre Småland til et af verdens førende glasimperier. Tidlige innovationer inden for glasfremstilling kunne anvendes gennem internationale kontakter og politiske bevægelser. Uden dette samarbejde ville Orrefors ikke have været i stand til at hævde sig i den grad, at de har overlevet den dag i dag. Dagens "svenske" glas er resultatet af et fængslende samarbejde mellem eksperter fra hele verden.
Glas spreder sig til Europa
Kendskabet til glasfremstilling spredte sig først fra Konstantinopel, Italien og Spanien. Det blev tidligt opdaget, at sandet fra Po-floden i Italien var egnet til glasfremstilling, og snart blev Venedig kendt som Europas glashovedstad. Det var herfra, at viden spredte sig til Sverige, som nu var i fuld gang med at bygge kirker og derfor havde et enormt behov for kunstglas. Den store efterspørgsel tiltrak mange glasproducenter til vores aflange land.
1500-tallet, kongens glas
Gustav Vasa tilskrives normalt at være ansvarlig for at have startet glasrevolutionen i Sverige. Han siges at have beordret, at alle trækar skulle udskiftes med drikkeglas på Tre Kronor Slot i Stockholm. Gustav Vasa var også den, der forsynede alle svenske slotte med vinduesglas. Han tiltrak også italienske glasmestre, som startede deres produktion i Stockholm for at sikre forsyninger. Småland blev senere Sveriges centrum for glasproduktion på grund af adgangen til store skove og vandveje. Dette muliggjorde storstilet glasproduktion, fordi der kræves enorme mængder energi til at fremstille glas.
1700- og 1800-tallet
Hurtigtvoksende nåleskove er det vedvarende brændstof, der var forudsætningen for, at Sverige kunne blive en pioner inden for udviklingen af glasteknologi og -fremstilling. Den tidligste produktion i Orrefors fokuserede primært på anvendelser til marmelade, blæk og cologne.
De første kunstnere ankommer
I begyndelsen af 1910'erne tog glasproduktionen fart, og Albert Ahlin blev direktør for Orrefors Bruks AB. Hans opgave var at gøre glasværket rentabelt, og de var nødt til at finde en niche.
For at finde denne niche lykkedes det Albert at bruge personlige kontakter til at invitere kunstneren Simon Gate, uddannet på Konstfack og Det Kongelige Svenske Kunstakademi, til Orrefors for kunstnerisk rådgivning. I 1916 blev Simon Gate ansat som kunstnerisk leder og gjorde straks indtryk med sine detaljerede graveringsmønstre.
Et år senere, i 1917, blev Edward Hald, en tidligere elev af ingen ringere end maleren Henri Matisse, ansat. Resultatet af samarbejdet mellem Simon Gate og Edward Hald blev udstillet på blandt andet det svensk-franske kunstgalleri i Stockholm og det prestigefyldte Metropolitan Museum i New York. Kreationerne blev rost og blev besøgendes favoritter.
Krystalriget dannes
I begyndelsen af 1980'erne blev Krystalriget en enorm turistattraktion. Folk fra hele landet valfartede til byen for at opleve den nye kunstform med egne øjne, og glaspusterne blev en attraktion i sig selv på dette tidspunkt.
Men ét problem, der havde hjemsøgt virksomheden siden starten, forblev stadig: rentabiliteten. For at vende en nedadgående tendens blev det i 1990 besluttet at samle viden og danne glasværksgruppen Orrefors Kosta Boda AB. Gruppen var en fusion af syv glasværker.
Nye ejere og investorer begyndte en æra med forfinelse af sortimentet. Målgruppen for glaskunst gik fra primært kirke og stat, til nu at fokusere mere på privatpersoner, restauranter og virksomheder med høje krav til kvalitet.
Orrefors i dag
For Orrefors er den svenske glasindustri nu blevet koncentreret ét sted, Kosta Glasbruk. Cirka 150 medarbejdere arbejder dagligt med design, glaspusteri, maling, kantblæsning og syning. Orrefors har flyttet noget af produktionen til udlandet, herunder til Tyrkiet og Slovakiet, som har stolte traditioner, når det kommer til glasfremstilling. Idéer og teknikker diskuteres livligt på tværs af landegrænser, og tidligere konkurrenter er i dag blevet partnere.